شبکه های اجتماعی مجازی، گونه ای از رسانه های اجتماعی هستند که بیشترین شباهت را به جامعه انسانی داشته و فارغ از محدودیت های زمانی، مکانی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، به فرد امکان برقراری ارتباط با شمار فراوانی از افراد دیگر را می دهند. نتایج مطالعات محققان نشان داده است که افراد با حضور در شبکه های اجتماعی و استفاده از گونه های مختلف رسانه های اجتماعی، از مزایای حضور در این اجتماع مجازی نظیر حمایت اطرافیان، اطلاعات، عواطف و احساسات برخوردار شده و اغلب جوانب زندگی واقعی خود را که نیازمند حضور فیزیکیِ افراد در کنار یکدیگر نمی باشد را در این اجتماعات مجازی دارا می باشند.
شنیده اید که اگر چیزی رایگان باشد، شما محصول هستید! این جمله به ویژه در مورد شبکه های اجتماعی بسیار صادق است. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده که شبکه های اجتماعی از چه راهی کسب درآمد می کنند؟ کسب درآمد برای شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها آنقدری پیچیده و عجیب نیست، راه های بسیار زیادی برای درآمدزایی از طریق شبکه های اجتماعی وجود دارد.
فیس بوک با برتری آشکار نسبت به سایر رسانه های اجتماعی، بزرگترین پلتفرم شبکه های اجتماعی در جهان است. یوتیوب، واتس آپ و اینستاگرام در رده های بعدی قرار دارند.
این نوع سرمایه (که حالتی از سرمایه گذاری خصوصی است)، زمانی ایجاد می شود که یک فرد ثروتمند به عنوان یک سرمایه گذار و یا بانک سرمایه گذاری معتقد است که یک کسب و کار نوپا پتانسیل موفقیت خوبی دارد. اکثریت شبکه های اجتماعی این سرمایه گذاری خطرپذیر را در دستور کار خود دارند. در واقع افراد پول یا گاهی اوقات وقت و تخصص خود را در ازای سهمی از این تجارت سرمایه گذاری خواهند کرد. هدف این نوع سرمایه گذاری ها، کسب درآمد از آن ها یا فروش آن ها به شرکت های بزرگ تر است. (فیسبوک یکی از نمونه های بارز این سیستم است).
یکی از بزرگ ترین روش هایی است که شبکه های اجتماعی از طریق آن درآمدزایی می کنند. از مشاغل کوچک خانگی گرفته تا شرکت های بزرگ، همه می توانند از طریق استراتژی های بازاریابی مناسب و استفاده از نوع مناسب تبلیغات، بیشترین حضور را در رسانه های اجتماعی داشته باشند. تبلیغات اینترنتی بازار جذابی است و تبلیغ دهندگان بخاطر جلب توجه کاربران حاضرند تا بیشترین مبلغ را پرداخت کنند. (اگر شبکه های اجتماعی بیش از حد تبلیغات در سایت های خود قرار دهند، کاربران از استفاده از آن پلتفرم دل زده شده و یا از مسدودکننده های تبلیغاتی استفاده می کنند)
از دیگر روش هایی که شبکه های اجتماعی از طریق آن کسب درآمد می کنند، دریافت و جمع آوری اطلاعات افراد و فروختن این دیتاهاست. (هرچند پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی همواره ادعا می کنند که اطلاعات خصوصی کاربران را به دیگر شرکت ها نمی فروشند، اما بارها خبر قراردادهای سنگین شبکه های اجتماعی بزرگ و کوچک برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران با شرکت های مختلف، منتشر شده است)
تمام شبکه های اجتماعی معروف، به شما امکان ایجاد اکانت را به صورت رایگان می دهند؛ اما برخی از این پلتفرم ها، قابلیت های اضافی را قفل کرده و با پرداخت مبلغ عضویت پریمیوم، به شما امکان دسترسی به آن ها را خواهند داد. اغلب افراد از عضویت پریمیوم استفاده نمی کنند؛ که همین موضوع باعث می شود تا ایجاد اکانت اولیه رایگان باشد؛ اما افرادی که اشتراک پولی خریداری می کنند، منبع بسیار خوبی برای پلتفرم های شبکه های اجتماعی خواهند بود.
برخی از شبکه های اجتماعی خدماتی را با هدف فروش و به دست آوردن پول، برای سایر مردم فراهم می کنند. پلتفرم های دارای این قابلیت، برای این کار هزینه تراکنش دریافت می کنند. برای مثال پیام رسان واتساپ، از طریق فروش استیکر و سیستم انتقال پول (که برای کاربران هندی آغاز کرده است)، درآمد قابل توجهی را کسب کرده است.