الگوریتم رنک برین تکنولوژی جدیدی بر اساس هوش مصنوعی پیاده سازی شده که با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین طراحی شده است. یادگیری ماشین به این معنی است که یک کامپیوتر به جای آموزش انسانی به طور مستقل نحوه کارکرد چیزی را یاد بگیرد. رنک برین با تمرکز بر مفهوم عبارت جستجو شده توسط کاربر سعی می کند نتایج بهتر و دقیق تری برای او به نمایش بگذارد. علاوه بر این Rank Brain موقعیت کاربر را نیز درک کرده و طبق آن دیتای دقیق تری را در اختیار او می گذارد.
همچنین باید گفت که الگوریتم رنک برین مسبب این امر شده است که نتایج ارائه شده به کاربر دقیق تر و بیشتر به کلمه جستجو شده نزدیک باشند. این الگوریتم امروزه در مقام سومین عامل تاثیرگذار در نتایج جستجو، رتبه بندی سایت ها و پاسخ به کاربران است که وظیفه پاسخ دادن به بیش از 15 درصد جستجو ها را بر عهده دارد.
نخست، هدف از ایجاد این الگوریتم، برطرف سازی یک مشکل پیش پا افتاده اما بزرگ و پیچیده بود! چندین سال قبل، مشکلی برای گوگل به وجود آمد که 13 درصد از کلمات کلیدی که کاربران در این موتور جستجو تایپ می کردند، قبلا به هیچ عنوان دیده نشده بود. ممکن است این طور به نظر برسد که این درصد عدد چندان بزرگی هم نیست، اما زمانی که به صورت روزانه، میلیاردها جستجو در گوگل پردازش شود، 13 درصد عددی نزدیک به 400 میلیون کلمه کلیدی در روز می باشد. به بیانی ساده، این موتور جستجوی پرطرفدار، در یک روز برای 400 میلیون جستجو هیچ پاسخی نداشت و این موضوع بر میزان محبوبیت شرکت گوگل بسیار تاثیرگذار بود.