الگوریتم موبایل فرست ایندکس یا Mobile First Index یکی از الگوریتم های نسبتا جدید گوگل است. در سال های گذشته، گوگل نه تنها تلاش کرده تا نتایج بهتری برای جستجوهای انجام شده در گوشی های موبایل ارائه دهد، بلکه رتبه بندی خود را هم بر این اساس تنظیم کرده که کدام یک از وبسایت ها عملکرد بهتری در گوشی های تلفن همراه دارند. البته این موضوع کاملا منطقی است.
بیشتر از 60 درصد کاربران وبسایت ها، جست وجوهای خودشون رو با گوشی موبایل انجام میدن؛ حتی در بعضی از موارد این آمار به بالای 90 درصد هم می رسد؛ به همین خاطر شرکت گوگل تصمیم گرفت که یک الگوریتم اختصاصی برای کاربران موبایلش ارائه بده. اگه برای شما این سوال مطرح میشه که اصطلاح موبایل فرست به چه معناست، باید یادآور بشم که مفهومش به این معنی است که یعنی وقتی یک کاربر با گوشی همراهش در اینترنت جستجویی انجام می دهد، فقط می تونه وبسایت هایی رو مشاهده کنه که برای نسخه موبایل بهینه شده و ریسپانسو هستند.
اگر قصد دارید وبسایت شما در دنیای وب رتبه و جایگاه مناسبی را بدست آورد به طوری که از نظر شرکت گوگل هم مورد تایید باشد، باید با توجه به رفتار و نیاز کاربرانتان رو به جلو حرکت کنید. اما حتما این مورد رو هم در نظر بگیرید که رفتار مخاطب شما با سرعت بسیار زیادی در حال تغییر است. پس بهتر است که نگاهی آینده نگرانه داشته باشید چون الگوریتم Mobile First Index گوگل نخستین گام سلطنت دنیای وب خواهد بود.